Eric Johnson Blues Cube Tone Capsule

“Olen vuosikaupalla etsinyt vahvistimia, jotka soivat haluamallani tavalla. Olen innoissani saadessani luoda tuon soinnin useita osia ja persoonaa kompaktimmassa, käsinkosketeltavassa ja edullisemmassa muodossa yhdessä Rolandin kanssa, kaikenlaisille kitaristeille.” — Eric Johnson.

GRAMMY Award-palkittu kitaristi Eric Johnson sekä Blues Cube -vahvistimien valmistaja ovat yhdessä tuottaneet uuden Eric Johnson Blues Cube Tone Capsulen. Ericin oivaltava design saa Blues Cuben soimaan ällistyttävän lähelle tuota hienoa sointia antaen juuri oikeanlaisen tekstuurin ja tuntuman. Ericin henkilökohtainen ote kuuluu monissa vahvistimen nyansseissa EJ Tone Capsulen ollessa päällä. Eric Johnson Tone Capsule vie klassisen vintage Blues Cube-vahvistimen sekä uusille että vintage-urille.

Eric Johnson

Ensivaikutelmat

Ei ole mikään salaisuus, että Eric Johnsonin kitaransoitto ja soundi ovat ikonisia. Hyvin tunnetaan myös Ericin erittäin tarkka korva ja täydellisyyden tavoittelu. Hakiessaan samaa korkealuokkaista vintagesointia Blues Cube-tiimi päätti hakeutua keskusteluyhteyteen Ericin kanssa. “Olen erittäin kiinnostunut hakemaan sointia uusilla tavoilla,” Eric kertoo, “ja kun Blues Cube-tiimi kysyi, jos he voisivat esitellä uusia sointimahdollisuuksia tarjoavaa vahvistinta, olin todella utelias.” Blues Cubea tehnyt ja suunnitellut ryhmä vieraili Eric Johnsonin studiolla Austinissa, Texasissa, josta matka kohti EJ Tone Capsulea alkoi. Eric asetti yhden vintage combo-vahvistimistaan verrokiksi. Hän soitti jonkin aikaa ja huomioi samankaltaisuudet tekstuurissa sekä huomattavan äänenvoimakkuuden (Blues Cube Artist on innoissaan 80:sta säädettävästi watista). Eric kysyi, voisiko vahvistinta modifioida hänen soundeilleen. “Kyllä,” yksi suunnittelijoista vastasi, “pystymme muokkaamaan vahvistinta haluamaksesi.” Ensimmäinen tapaaminen päättyi innostuneissa tunnelmissa ja Eric toivotti Blues Cube-tiimin takaisin Austiniin myöhemmin.

Vahvistin

No mikä oli tuo Ericin sinä päivänä testaama Blues Cube-vahvistin? Uudelleensuunniteltu Blues Cube-sarja vie klassisen 1x12 combo-vahvistimen uuteen aikakauteen yhdistäen aidon putkisoundin ja -vasteen moderniin luotettavuuteen ja helppoon kuljetettavuuteen. Rolandin Tube Logic-suunnitelufilosofia menee selkeästi mallinnuksen tuolle puolen. Kaikki alkaa palvotun tweed-aikakauden putkivahvistimen sielunmaiseman huolellisesta uudelleen tuottamisesta kaikkine vaiheineen, kitaratulosta kaiutinlähtöön. Monipuolista puhdasta kanavaa ja terhakkaa crunch-kanavaa voidaan käyttää yhdessä tai erikseen ja näin saada monipuolinen soundivalikoima käyttöön. Muunneltavien lähtötehotilojen ansiosta saat tymäkän, täyden tehon soundin millä tahansa äänenvoimakkuudella. Tien päällä testatussa ja huippusoittajien palautteen mukaan hienosäädetyssä, keikkavalmiissa Blues Cubessa on mahtava, maaginen soundi sekä fiilis, joka tekee hienosta kitaravahvistimesta ilmaisultaan rikkaan musiikki-instrumentin.

Teknikko tapaa suunnittelijan

Muutamaa viikkoa myöhemmin Blues Cube-tiimi palasi Austiniin mukanaan pari uutta vahvistinta Ericille testattavaksi. Tällä kertaa Eric kutsui mukaan Bill Webbin, kitara- ja vahvistinteknikon. Bill huoltaa ja modifioi Ericin vahvistimia varmistaen, että Ericin soundi on aina valmis lavalle ja studioon. Bill on mestariteknikko, jolla on vuosikymmenien arvokas kokemus. “Ericillä on ainutlaatuinen soundi", kertoo Webb, “ja työnäni on pitää huoli siitä, että hänen settinsä toimii juuri odotusten mukaisesti.” Tiimi kytki yhden Ericin Stratocastereista Blues Cube -vahvistimeen. Ensimmäisistä Ericin soittamista äänistä alkaen Bill vaikutti hämmentyneeltä. Hän oli vaikuttunut siitä, kuinka vahvistin vastasi soittoon lujaa ajetun vintage putkivahvistimen tavoin. Hän oli myös otettu vahvistimen keveydestä. Bill kysyi, josko hän voisi tehdä muutaman muutoksen, jotta vahvistin soisi enemmän Ericin erityisellä tavalla. Ericin soittaessa Bill ja Blues Cube-suunnittelijat alkoivat tehdä muutoksia. Jokainen muutos sai Billin ilmeen muuttumaan aina vain ihmettelevämmäksi. “Se todellakin toimii; kuulen, kuinka soundi muuttuu enemmän Ericin soundiksi.” Myös Eric kommentoi, kuinka soittofiilis muuttui oikeaan suuntaan. Käsinkosketeltava innostuneisuus täytti huoneen, jokainen paikallaolija tunsi sen. Tehtyään huomattavia muutoksia piirien ominaisuuksiin, tiimi istui alas ja purki tehdyt muutokset sanoiksi. Eric kertoi soundinsa olevan hyvin erityinen ja tarkka ja piti mielenkiintoisena ajatuksena sitä, että tehtaan Blues Cube-soundi ja hänen erityisasetuksensa olisivat molemmat erikseen saatavilla. “Monet kitaristit saattavat pitää normaalia Blues Cube-soundia parempana” Eric selitti, “se vetoaa kaikenlaisiin soittajiin.” Eric ja Bill olivat molemmat halukkaita jatkamaan projektin parissa työskentelyä.

EJ Tone Capsule

Tone Capsule

Suunnitelma oli valmis. Blues Cube-vahvistimet lähtisivät tehtaalta varustettuina erinomaisella, suoraan paketista saatavalla vintage-soinnilla. Ericin erityinen Blues Cube-soundi tulisi saataville uutena ja jännittävänä tuotteena: Eric Johnson Tone Capsulena. Tone Capsule on muokkauspiiri, joka muuttaa alkuperäisen Blues Cuben putkipiirien ominaisuuksia kiinnittyen vahvistinosan alle. Kun piiri on kytketty, Tone Capsule muuttaa vahvistimen viritystä antaen käyttöösi eri sointeja ja vasteita. Tube Logic fyysisesti vahvistaa diskreettejä analogisia piirejä DSP:n tuottamilla ominaisuuksilla. Blues Cuben perussoundin laatu rakentuu fyysiselle etuasteelle ja päätevahvistimelle. Diskreetti analogipiiri ja DSP yhdessä työskennellen tuottavat erittäin edistyneen soundikytkennän.

Bill Webb

Blues Cube-tiimi kokoontui päästyään takaisin R&D-pääkonttoriin. Viimeiseen audiosuunnitteluun ja viimeistelyyn valmistauduttiin viikkojen testauksella. Blues Cube -suunnittelijat ymmärsivät, että viimeinen vaihe olisi kriittisin; Ericin odotukset soinnin suhteen ovat korkeat eikä virhemarginaalia ole. Austinissa Bill Webb teki väsymättä töitä saadakseen Ericin käsinpoimitut 1960-luvun Plexi-nupit ja Fender-combot iskuun ja valmiiksi audiotestausta ja vertailua varten. Jokaista vahvistinta piti testata yhä uudelleen.

Marshall Tubes

Blues Cube-tiimi matkusti jälleen Austiniin saadakseen EJ Tone Capsule-projektin päätökseen. Tarkasti Ericin vahvistimiin kytketty oskilloskooppi antoi tiimille selkeän kuvan aaltomuodoista ja sitä kautta tietoa amplitudin, taajuuden, nousuajan, aikaintervallin, särön ja muiden testattavien parametrien suhteen. Eric kommentoi “Testaamme joitakin vanhoja vahvistimiani, yritämme saada niiden sointia uutettua Blues Cubeen ja hommahan toimi lähes saman tein. Se on yllättävää. Vaste on mielestäni enemmän putken kuin transistorin kaltainen.” Bill ja Blues Cube-suunnittelijat keskustelivat edelleen kitaravasteesta. Bill halusi tietää, kuinka Blues Cuben oli mahdollista toimia Ericin vahvistimien tavoin. Suunnittelija vastasi “Blues Cube saa aikaan todellisen jännitekyykkäyksen jokaisessa piirissä ja komponentissa pudottamalla virtalähteen jännitettä ja intermoduloimalla virtalähteen taajuutta, screen grid-jännitettä sekä jännitettä ennen putkea.” Tämä oli syvää, Blues Cuben modifikaatioon liittyvää tietoa.

Bill Webb

Bill ja suunnittelijat tekivät suuria muutoksia Tone Capsuleen Ericin testatessa jokaisen vaiheen soinnin kehityksessä. Eric käytti päiviä soittaen vintage Stratoaan omilla erikoisasetuksillaan, kuunnellen ja säätäen Billin ja Blues Cube-suunnittelijoiden kolvatessa liitäntöjä ja käännellessä säätimiä. Pikkauksen atakki asetettiin huolellisesti, tulovastukset analysoitiin sekä päätekyykkäys säädettiin juuri oikeaksi, jotta saatiin aikaan erittäin monimutkaisen vintage-vahvistimen joustava, dynaaminen ja elastinen sointi - vahvistimen, jonka inspiraationa oli Eric Johnson.

Vintage Tubes

Blues Cubessa on kaksi kanavaa: CLEAN ja CRUNCH. Eric saattoi säätää kauniin puhtaan, vintage Deluxe Reverbin inspiroiman asetuksen, jossa oli juuri sopivasti dynamiikkaa. Blues Cuben puhtaat soinnit tuovat mieleen monet ajattomat Blues ja Jazz-kappaleet. Kun CLEAN-kanavaa ajetaan lujaa, sointi murtuu pehmeän dynaamisesti. Eric kommentoi: “Olin erittäin iloinen, kun kuulin tuon puhtaan soundin; se muuttui runtatessa oivalliseksi, likaiseksi komppisoundiksi.” CRUNCHia varten tarjolla on Ericin klassisen 100 watin ’69 Super Leadin inpiroima, hämmästyttävä soolosoundi, jossa on upeat harmoniset. Se sopii niin Bluesiin, Rockiin kuin muihinkin tyyleihin. Yhdessä Ericin Super Lead Plexeistä on vaiheenkääntäjän tulossa kaksi vastusta ja yhden megan master volume-potikka niiden välissä— tämä oli yksi niistä tärkeistä yksityiskohdista, jota huolellisesti tutkittiin kun tämän kanavan signaalitietä mietittiin.

Eric Johnson

TONE ja REVERB-asetukset on erityisesti suunniteltu antamaan sointiin Ericin soundiin tunnetusti liittyvän lämmön ja ilmeikkyyden. Kummastakin kanavasta löydät useita briljantteja EQ-luonteenpiirteitä, joita hänen soundissaan on. Eric jatkaa: “Pidän Blues Cuben kaiusta. Se on todella puhdas ja miellyttäväsointinen, pidän erityisesti siitä koska suosikkikaiuistani moni on vanhoja 60-luvun jousikaikuja. Blues Cuben kaiku on varsin analogisen kuuloinen. Jos kaiku ei kuulosta kaiulta vaan enemmänkin laajentaa ja akustisesti parantaa soundia, pidän sitä todella hyvänä asiana ja sitä Blues Cuben kaiku tekee.”

Käytitpä efektejä kitaran ja vahvistimen välissä tai efektilenkissä, Blues Cube saa nuo soundit elämään. Eric selittää: “Tämä vahvistin ottaa efektit todella hyvin. Jos ajan Tube Driveria tai Fuzz Facea sen läpi, tai mitä tahansa efektiä, se imartelee niitä. Tämä on mielestäni tärkeää.”

Vintage-menneisyys kohtaa kekseliään tulevaisuuden

Audiosessioiden päätyttyä Eric mietiskeli niitä: “Blues Cuben transistoriolemus aiheutti minulle pienen shokin. Tämä on todennäköisesti paras kuulemani transistorivahvistimen kitarasoundi.” Taivas on rajana; mielestäni potentiaali on erinomainen.” Ericin sanoin tämän erikoislaatuisen matkan tulos on “vasta alkua.” Hän jatkaa: “Se, miten ihmiset soundinsa saavat aikaan, ei ole juurikaan muuttunut vuosien varrella. Nyt Blues Cubella on mahdollista tuottaa soundi huomattavan erilaisella metodilla ja saada aikaan uskomattomia mahdollisuuksia. Olen innoissani, kun pääsen tutkimaan noita polkuja.”

Tone Capsule-Compatible Amps