FI
Koe Roland D-50

Legendaarinen ”D-50” eilen …

Vuonna 1987 debytoinut D-50 oli Rolandin ensimmäinen täysin digitaalinen syntikka. Perinteistä subtraktiivista synteesiä ja harmonisesti kompleksisia samplattuja ääniaaltoja (PCM) yhdistävä Linear Arithmetic (LA) Synthesis osoittautui soinniltaan läpimurroksi. Ja ensimmäisenä DSP-efektejä sisältävänä keikkasyntikkana Roland D-50 toi studioluokan soundit kosketinsoittajien käyttöön ympäri maailman.

Selkeästi aikaansa edellä ollut D-50 yhdisti sampleja ja synteesiä, lopputuloksina oli soundeja lämpimistä analogisista dynaamisiin akustisiin ja esityksellisiin digitaalisiin; kaikki maustettuna integroitujen digitaaliefektien ihanan ilmavalla kuorrutuksella. D-50 presetit kuten ”Fantasia” ja ”Calliope” esittelivät LA-synteesin potentiaalia ja monien muiden ohella muodostuivat joidenkin aikansa suurimpien pop hittien tunnussoundeiksi (ja ovat edelleen artistien käytössä tänäkin päivänä).

Juhlistaakseen tämän legendaarisen syntikan 30-vuotisjuhlaa, tämä sivu tutkii Roland D-50:n historiaa. Tarjolla on joidenkin tämän ikonisen instrumentin luoneiden alkuperäisten suunnittelijoiden, äänisuunnittelijoiden sekä muusikkojen haastatteluja. Lähde mukaan, kun muistelemme, miltä Designing The Future tuntui vuonna 1987…

D-50 legenda, niinkuin alkuperäiset suunnittelijat sen muistavat

Tadao Kikumoto (Tekninen R&D-johtaja D-50:n suunnittelun aikaan)

“Roland D-50: ”Ideaalisen ” luovan musikaalisen instrumentin kehityksestä syntynyt”

TR-808:n ja 909:n kehitystyöstä saamieni kokemuksien perusteella havaitsin, että 90% kaikista ääni-identiteeteistä syntyy ensimmäisten 20 tai 30 millisekunnin aikana syntyneiden harmonisten nopeasta muutoksesta. Alukkeen jälkeisellä äänellä ei ole niin suurta merkitystä. Itse asiassa, tämän tyyppinen ajattelu johti D-50:n kehittämiseen.

Yamaha DX-7, joka oli jo markkinoilla tähän aikaan, oli mullistava digitaalisyntikka, joka käytti monimutkaisia ja epäharmonisia ääniä (joita ei ollut analogisesti olemassa) alukkeissaan. Ensimmäinen täysin digitaalinen syntikkamme käytti granulaarisia PCM:iä alukkeissaan, päätin käyttää soivana osana digitaalisella signaaliprosessoinnilla toteutettua intuitiivista ja joustavaa analogista subtraktiivista metodia. Tärkeä kysymys oli, mitä foneemia käyttäisimme alukkeena. Liian konkreettinen soundi ei olisi tarpeeksi joustava, joten etsimme lähellä oikeaa olevaa, mutta riittävän epäselvää ääntä. Keskustelin asiasta siihen aikaan Rolandilla työskentelevän Eric Persingin kanssa ja hän sanoi ”Minulla on idea, jätä asia huolekseni!” ”Ideaalinen” soundi syntyi tämän tuloksena.

Toinen merkittävä seikka LA-äänilähteessä on, että integroimme ensimmäistä kertaa historiassa digitaaliset efektit mukaan. Yrityksen sisällä oli vastustusta, mutta saavutimme synergiaefektin lisäämällä choruksen ja kaiun.

Tähtäsimme ”aitoon” soundiin, mutta pystyimme rakentamaan ”ideaalisen” soundin sen ympärille.

TR-808 ja TR-909, jotka oli kehitetty paljon D-50:ä aiemmin, tähtäsivät aitoon soundiin. Kuitenkin loppuen lopuksi syntyi uusi soundi, joka on yksinkertaisempi mutta vahvempi kuin aito rumpusoundi, olematta kuitenkaan triviaali. Ja tämä on ”ideaalitilanne”. Se ei tarkoita pelkkää ideaa, vaan myös Muotojen Teoriaa (Platon), ihanteellista, mielikuvitusta tai luomista. Jos valokuva on realismia, ideaalisuus on maalausta.

Siitä johtuen D-50:n soundi on kuin impressionistinen ja abstrakti maalaus, kyseessä ei ole sampleri vaan syntikka, joka on luova instrumentti.

Japanilaisessa animessa on oma, erityinen esteettinen standardinsa; suuret silmä pienissä kasvoissa, pieni suu ja leuka. Se näytti erikoiselta länsimaisin silmin katsottuna, mutta on nykyään pitkälti hyväksytty. Estetiikan opiskelu, joka on esteettisten arvojen tutkimista, on koko ajan suositumpaa.

Mielestäni D-50 on merkkipaalu ja mestariteos siirtymäajalta analogisesta digitaaliseen. Olen ylpeä että Roland etsi, ja etsii edelleen, ”ideaalisuutta” tällaisena siirtymäaikana ja tänä päivänä tulevaisuutta varten.

Haluan lopuksi esittää suuret kiitokseni Ericille, Adrian Scottille sekä projektin parissa työskennelleille suunnittelijoille, joista on myöhemmin tullut luovia johtajia.

We Design The Future.

Toshio Yamabata (D-50 kehitystiimin johtaja)

“D-50:n soundi: ei digitaalinen eikä analoginen”

D-50 synteesi synnyttää ainutlaatuisia harmonisia elementtejä erityisestä laskentametodista johtuen . Tämän vuoksi jokaisessa tämän laitteen soundissa on oma ainutlaatuinen ambienssi ja lämpö.

Minusta tuntui, että nämä harmoniset elementit lisäsivät mukaan jonkinlaista kohinaa, josta emme päässeet eroon. Tästä johtuen ajattelin, ettei tuotteesta ole markkinoitavaksi. Kehittelyprosessin aikana kävi kuitenkin ilmi, että tämä kohina on itseasiassa D-50:n määrittävä luonteenpiirre. Se toimi todella kivasti digitaaliefektien kanssa ja siitä tuli erityinen ilma/ambienssi. Tällä tavoin luotiin hyvin lämmin soundi, - joka ei ole digitaalinen eikä analoginen -.

Ennen D-50:tä oli normaalia, että soundit tehtiin hardwaren kehitystyön jälkeen, mutta tässä tapauksessa Eric Persing ja Adrian Scott osallistuivat soundien tekemiseen ja niiden arviointiin heti prosessin alusta alkaen. He ymmärsivät D-50:n luonteenpiirteet ja loihtivat todella paljon uusia sointeja, joita en ollut koskaan aiemmin kuullut. Ensimmäisen pankkiin (BANK-1, soundit 11-18) asetimme suosikkisoundimme ja ne, joissa oli eniten luonnetta. Yksi luonteikkaista soundeista on ”Digital Native Dance”, joka tuottaa erityisen atmosfäärin. Se on sattumalta syntynyt PCM loop. Suunnittelija, joka halusi käyttää montaa foneemia yhdellä kertaa, yhdisti ne kaikki yhteen looppiin. Eric (Persing), joka sattui olemaan paikalla, huomasi tämän ja sanoi ”Sehän oli kiva!” Kukaan ei tiedä, tekikö suunnittelija sen tarkoituksella vai ei. Se on edelleen arvoitus...…

Kazz Takahashi (D-50:n kehitysinsinööri)

“Fokus visuaalisessa käyttöliittymässä”

Tuohon aikaan Yamaha oli ykkönen digitaalipuolella, Rolandia pidettiin markkinoiden ”analogi-brändinä” D-50:n projekti käynnistettiin tästä paineesta, joka tuntui niin johdossa kuin koko muussakin henkilökunnassa. Digitaalisten syntikoiden kehittämisessä tuli vastaan erittäin monta ensimmäistä kertaa niihin liittyvine päänsärkyineen, kuitenkin kaikista ryhmän jäsenistä tuntui, että he olivat avaamassa uusia polkuja ja sen vuoksi jaksoimme tehdä lujasti töitä.

Useimmissa sen ajan digitaalisyntikoissa ei ollut näppäimiä tai säätimiä, joita olisi voinut operoida intuitiivisesti. Soittimien ”info-näyttö” oli eräänlainen normi. Oli erittäin hankalaa tehdä soundeja käyttäen tuollaista pikkunäyttöä, epätavallisia parametreja ja hakemistojen syvyyksissä seikkaillen. Sen vuoksi kokeilimme D-50:n kanssa erilaisia visuaalisia ja fyysisiä käyttöliittymiä kuten joystick ja PG-1000 Programmer. Erityisesti joystick, joka antoi mahdollisuuden kahden parametrin samanaikaiseen ohjaukseen soittaessa, sai aikaan odottamattomia soundeja. Tämä oli todella luovaa.

Olin yksinkertaisesti iloinen kuullessani kommentteja kuten ”Oi, se on Rolandmainen syntikka”. Olin tyytyväinen, että olin projektissa mukana. Minulle on suuri kunnia, että otin osaa Rolandin historiallisen ensimmäisen digitaalisyntikan kehitystyöhön. D-50 on hieno peli, joka tuottaa epätavallisia ja lämpimiä soundeja. Kokeile sitä, jos vain saat mahdollisuuden.

Eric Persing

(Alkuperäinen D-50 Sound Designer)

Eric Persingin ainutlaatuiset soundit ja suositut virtuaali-instrumentit ovat huipputuottajien jatkuvassa käytössä ympäri maailman; ne ovat kuultavissa tuhansilla levyillä, Oscar-palkituissa elokuvissa, suosituissa televisiosarjoissa sekä pelien soundtrackeillä. Alkuperäisestä ”Hooverista” ”Digital Native Danceen” ja moniin muihin, Eric on luonut joitain kaikkein ikonisimmista elektronisen musiikin soundeista.

Rolandin pää-äänisuunnittelijana (1984-2005) toimiessaan Persing oli kiinteästi mukana kehittämässä useiden suosittujen Roland-syntikoiden, samplereiden ja groove-laitteiden avainsoundeja - vintage Jupitereista ja JX-sarjasta legendaarisiin D-50-, D-70- ja JD-800/990-syntikoihin, S-sarjan samplereihin, Fantom-sarjaan, V-Synthiin ja moniin muihin.

Persing tunnetaan tänä päivänä parhaiten Spectrasonicsin perustajana ja luovana johtajana. Yritys on erikoistunut kehittämään mullistavia softa-instrumentteja kuten Keyscape®, Atmosphere®, Stylus RMX®, Trilian® sekä huippusyntikka Omnisphere®.

Ericin elämänmittainen rakkaus luovaan prosessiin on se voima, joka antaa polttoainetta musiikillisen erinomaisuuden etsintään.
Katso elokuva

Adrian Scott

(Alkuperäinen D-50 Sound Designer)

Adrian Scott on harvinaislaatuinen muusikko - hänellä on ollut monta uraa esiintyjänä, kapellimestarina, säveltäjänä, tuottajana, esittelijänä sekä äänisuunnittelijana.

Hänen ansioluettelonsa on kuin lukisi populaarimusiikin aikajanaa. Legendaaristen yhtyeiden kuten Air Supply ja Little River Band maailmankiertueilta kapellimestariksi useaan australialaiseen tuotantoon, Kylie Minogue mukaanlukien.

Adrian on ollut Rolandin kanssa tekemisissä yli 30 vuotta aloittaen esittelijänä ja siirtyen sitten tuotekehitykseen ja soundien tekoon. Hän on ollut tärkeässä roolissa, kun Rolandin syntikoita on kehitetty tuoden oman sointinäkemyksensä useisiin Rolandin arvostetuimpiin ja juhlituimpiin syntikoihin ja sekvenssereihin, legendaarinen D-50 mukaanlukien.

Katso elokuva

D-50 legenda, niinkuin alkuperäiset artistit sen muistavat

Legendaarinen ”D-50” NYT

Kelataan eteenpäin 30 vuotta ja saamme nähdä, kuinka legendaarinen D-50 tekee paluun Roland Cloud-softasyntikkana. Tästä saamme kiittää tehokasta uutta Digital Circuit Behavior (DCB) -mallinnusteknologiaa. Vain Roland pystyi saamaan talteen jokaisen alkuperäisen D-50:n nyanssin erityistä ”harmonista kohinaa” myöden, joka loi sen ainutlaatuisen lämmön ja rikkaan karaktäärin. Lue eteenpäin, niin saat selville, kuinka saat kokeiltua D-50:tä tänään.


Rolandin DCB-teknologian avulla uudelleen syntynyt D-50

Kenji Sato (DCB-kehittäjä)

Olin vastuussa D-50:n soundiformaatin ohjelmallisesta toisintamisessa, niin lähellä alkuperäistä pysyen kuin mahdollista. Ohjelmoin huolellisesti alkuperäisessä D-50:ssä käytetyn mikropiirin määritysten mukaisesti, tutkin CPU:n lähdekoodia sekä pidin jatkuvasti silmällä ulostulevia aaltomuotoja työskennellessäni. Näin sain tuotettua uudelleen alkuperäisen ääniyksikön. D-50:n sisäisten laskentojen tarkkuuden uudelleen luominen oli erittäin vaikeaa, mutta voin sanoa olevani varma laadusta, vaikka haasteita olikin useita.
LA:n tuolle puolen katsoessasi olen innokas toistamaan monia legendaarisia Rolandin synteesitekniikoita DCB:n avulla tulevaisuudessa.

Koe uusi D-50 Roland Cloudissa

Siirry osoitteeseen www.rolandcloud.com ja aloita ilmainen 30 päivän kokeilujakso, saatat soittaa DCB:llä toteutettua D-50 softasyntikkaa jo tänään. Roland Cloudiin liittyminen on nopeaa ja helppoa. Kun olet liittynyt, saat käyttöösi legendaarisen D-50:n, monia muita legendoja ja aivan uusia Roland-syntikoita, kaikki yhdellä edullisella kuukausittaisella maksulla. *Click here to see instruction guide.

Esittelyssä uusin lisäys Roland Boutique-sarjaan; D-05.

Roland Boutique on instrumenttien maailma, joka inspiroi elektronisen musiikin luomista laajentamalla menneiden aikojen legendaarisia soundeja modernille tuottajalle ja muusikolle soveltuvilla työtavoilla.

Jokaisen instrumentin soundi on omalla tavallaan ikoninen ja alkuperäisen soittimen inspiraatio on se tukeva alusta, jolta ponnistetaan. Roland Boutiquen kompakti, kannettava muoto antaa mahdollisuudet välittömään luovuuteen - olipa kyseessä sitten live-esiintyminen lavalla, studiotuotanto tai vain puhdas luomisen ilo - Roland Boutique tuottaa tehokasta soundia, missä tahansa.

D-05 Linear Synthesizer on uusin Roland Boutique-syntikka. D-50:n ikoninen soundi luotiin täydellisesti uudelleen yhdistämällä alkuperäiset PCM-samplet ja DCB-teknologia - ensimmäistä kertaa Roland Boutique-sarjassa. D-05 on Linear Arithmetic-synteesi uudelle sukupolvelle.